.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فراوان سخنان کم کردار
دکتر غلامعلی رنجبر


در میان برخی از مسئولان و حتی نویسندگان افرادی پیدا می شوند که بسیار می گویند یا خیلی می نویسند ولی فوق العاده کم عمل می کنند. البته این پرحرفی از مواردی است که به هر کس که نسبت دهید، آن را وجهی منفی تلقی نموده و سعی در تبری خود از آن می کند. در اصطلاح منطق آن را موضوعی پذیرفته شده عقلی تلقی می نمایند و تقریبا هیچ عاقلی پیدا نمی شود که در برابر صحت آن مقاومت به خرج بدهد. آنچه که مقاومت می شود در برابر تعیین مصداق برای آن است. اگرچه اکثر حرافان در جامعه از مصداق های آن به شمار می روند ولی واقعاً اگر شما به حراف ترین ها هم به طور جدی بگوئید خیلی پرحرف هستید، عکس العمل تندی که حکایت از بروز عمق ناراحتی نامبرده نسبت به این انتساب دارد را شاهد خواهید بود.

این پرحرفی در عالم سیاست و فرهنگ بیشتر نمود پیدا می کند و نویسندگان به جای زبان و چانه گویندگان از ابزاری به نام قلم استفاده می کنند و مخ خلق الله را می خورند. اتفاقاً با قلم، ذهنیت های ساخته شده ماندگارتر هستند و فرار از زیر بار مسئولیت نوشته ها به مراتب سخت تر فرار از زیر بار مسئولیت گفته ها است. نوشتارها گاه می توانند به عنوان مدارک جرم بر علیه نویسنده استفاده شوند ولی گفته های غیر مضبوط این خاصیت را ندارند و به همین دلیل دستگاههایی که برای بررسی نگاهها و عقاید افراد، سیاست های تفتیش را اعمال می کنند ناچارند از ترفندهای مختلفی برای مقر آوردن و اعتراف گرفتن استفاده کنند.

سلامت انسان وجوه مختلفی دارد که در وادی بدن و روح، تن و روان، و جسم و جان، مراقبت از ورود میکروب های خطرناک و عوامل بیماری زا و اجازه ندادن به فعالیت های مخرب آنها در داخل بدن و انجام ورزش و تقویت روحیه و روان و به اصطلاح ایجاد آمادگی جسمی و روحی و روانی، می تواند تامین کننده بخشی از بهداشت و سلامت انسان ها باشد که صد البته هر موجود زنده ای با اینگونه تقویت ها می تواند حداقل در سلامت تن موفق باشد. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که بشر شاید برخی از مسائل را به دیده بیماری نگاه نکند ولی قرآن کریم و خداوند عالم از آن به عنوان بیماری ذکر می کنند و راه درمان آنها را هم در پناه بردن به خدا و انجام عبادت و مراجعه به خود قرآن می دانند. مثلاً حسد، کینه، حقد، بخل، غضب و خشم خارج از کنترل، فتنه گری، لجاجت، پرحرفی، استکبار، دیگر آزاری و ... بسیاری از این دست مسائل را در اکثر افراد جامعه داریم که به آن به چشم بیماری نگاه نمی شود و اتفاقاً بسیار هم شایع و همه گیر است و حالت اپیدمی دارد. تاکنون دستگاه متولی بهداشت و هیچ پزشکی در جامعه به آن ها به عنوان بیماری نگاه نکرده و برای آن ها راه علاج و درمانی را جز توصیه های اخلاقی پیشنهاد نداده است. یکی از شایع ترین بیماری ها از این نوع را می توان مسئله پرحرفی تلقی نمود.

شما اگر با این نگاه به سایت ها و روزنامه ها و بخش های مختلف خبری سری بزنید، بسیاری از افراد را به شکل مریضی خواهید دید که فکر می کنند حرف زدن جزء وظایف آنها است و اگر نگویند انگار دنیا خراب می شود و پیش خودشان کلی هم فکر می کنند که فقط آنها هستند که باید بار این مسئولیت را بردوش بکشند و دیگران اصلاً عرضه چنین کاری را ندارند. شخص شخیص بنده هم در بسیاری از موارد اینگونه فکر کرده و اینجور می اندیشم و ایضاً و در کمال تاسف حداقل در مقام نوشتن جزء همین دوستان بوده و هستم. تا اینکه حدیثی از پیامبر اعظم (ص) را دیدم که بسیار آموزنده و درمان کننده است. ایشان فرمودند: «سکت فسلم» یعنی ساکت باشید پس سالم بمانید. یا به زبان خودمانی سکوت رمز سلامتی است. البته سکوت بیجا در جایی که باید گفت، مترادف با خیانت تلقی می شود ولی در اکثر موارد سکوت باعث سلامت می شود. منظور از این حدیث، عدم ورود برای ارائه شهادت در فضای سیاسی یا فرهنگی و یا قضایی جامعه نیست که در آنجا انسان وظیفه دارد بگوید و شهادت بدهد و یا بنویسد ولی در اکثر جاها اینطوری نیست و زیاد حرف زدن و پرگویی حوصله مخاطب را به سر می برد. نظیر همین نوشته که به همین سرنوشت پرگویی دچار شده است.

سعدی علیه الرحمه نیز می فرماید: فراوان سخن باشد آکنده گوش نصیحت نگیرد نگیرد بجز در خموش

این شعر دنیایی حرف را با خود به همراه دارد و آن اینکه یکی از آفات پرگویی فقدان گوش شنوا برای نصیحت است. گوش انسان پرگو نصیحت گریز است و حوصله گوش کردن را از دست می دهد. البته در جایی هم می فرماید: دو چیز طیره عقل است، لب فرو بستن به وقت گفتن و سخن گفتن به وقت خاموشی. بنابراین هر دو مذموم است و نمی توان بر اساس این دیدگاه قاعده «کم گوی و گزیده گوی چون در» را زیر سوال قرار داد. بحث فقط بر سر پرحرفی و زیاده گویی است وگرنه «حق گویی» و «تکرار مطالب حق» وظیفه است.

دکتر غلامعلی رنجبر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

عباس 23 دي 1388
با تشكر از شما دوست عزيز، ارتقاء هيچ فردي در نظام دانشگاهي صحيح به جايگاهي كه در اختيار دارد بستگي ندارد. مثلاً اينجانب تاكنون ميزان فعاليت هاي علمي و امتيازات را براي محاسبه به هيات مميزه كه در دانشگاه مازندران مستقر هستند ندادم كه حالا فرض استفاده از جايگاه براي ارتقاء صحيح باشد.

ختماً مي توانيم از ادبيان بهتري براي بيان مقاصد خود استفاده كنيم. در سفر به روسيه تاكنون همكاران حتي هرينه هاي انجام شده از جيب مباركشان را هم دريافت نكردند تا چه رسد به حق ماموريت و غيره. البته دريافت حق ماموريت هم حق همكاران است چرا كه هزينه هاي هتل، غذا و كرايه هاي گران تاكسي و اتوبوس و ساير هزينه هايي كه بر فرد بار مي شود از همين محل بايد داده شود و قطعاً بدانيد براي عضو محترم هيات علمي نه تنها چيزي نمي ماند بلكه بايد مقداري هم از جيب خرج كنند.

در خصوص دستاورد سفر به روسيه اگز مطالعه فرموده باشيد دستاوردهاي بسيار زيادي براي تك تك اعضاء به همراه داشته است. آشنايي با فضاي جديد و تحقيقات مدرن تر و الگو برداري از نيازهاي جديد و كاركردن با دستگاههاي مدرن و جديد و ايجاد ارتباط علمي و فناوري با دانشمندان روسي حداقل دستاوردهايي بود كه نصيب دوستان شد. بسيار بجا خواهد بود كه در برخورد با اعضاء هيات علمي رعايت شئونات و حرمت ها مي شد. چرا كه اينها همانند مراجع عظام بايد از قداست و ابهت برخوردار باشند و توسط همه آحاد جامعه بايد به آنها كه وزنه هاي ارزشمند علمي جامعه هستند حرمت آنها حفظ شود. انسان اگر از ميزان زحماتي كه اين اعضاء براي رسيدن به اين موقعيت ها كشيده اند آگاه باشد هرگز به خود اجازه جسارت و سبك برخورد كردن نخواهد داد.

در مورد سايت هم بايد گفته شود اين سايت يك سايت خبري است و همانند ساير دانشگاهها تنها اخبار دانشگاه را به طور متنوع اطلاع رساني مي نمايد. اين سايت ابزار انتشار مقالات علمي نيست. انشاء الله پس از اخذ مجوز علمي - پژوهشي براي مجله علمي دانشگاه كه نزديك است كه از هفت خوان رستم عبور نمايد شما شاهد انتشارات علمي نيز خواهيد بود. ضمناً همين الآن هم سه نشريه علمي به نامهاي "پژوهشنامه اصلاح گياهان زراعي، پژوهشنامه علوم دامي ئ پژوهشنامه منابع طبيعي مستقيماً توسط دانشگاه و يك پژوهشنامه مرتع نيز با مشاركت انجمن مرتعداري ايران توسط اين دانشگاه منتشر مي شود.
محض اطلاع دوستان تاكنون بيش از 30 جلد كتاب توسط همكاران به صورت تاليف، گردآوري يا ترجمه چاپ شده است و تعداد زيادي نيز در شرف داوري و نهايي شدن براي چاپ مي باشد.
تاكنون تعداد قريب به 10 اختراع كه اكثر آنها ثبت شده اند توسط اعضاء هيات علمي اين دانشگاه ثبت شده است و تعداد دو رقم برنج آزاد، دو رقم برنج نامگذاري و سه رقم برنج جديد سال هاي آخر دوران آزاد سازي را مي گذرانند. لازم به ذكر است كه براي آزاد ساري هر رقم برنج به 12- 15 سال زمان نياز است و تعداد زيادي نيروي فني و تخصصي و كارگري بايد متخصص اصلي اصلاح نباتات را همراهي و ياري نمايند. بيش از 750 امتياز علمي فقظ توسط سه نفر از اعضاء معرفي شده به عنوان نمونه كشوري در سطح وزارت علوم كسب شد كه باعث افتخار بزرگي است كه اين دانشگاه از چنين توان بالايي برخوردار است و متوسط امتياز علمي اعضاء هيات علمي اين دانشگاه از حد متوسط كل دانشگاههاي كشور بالاتر مي باشد. اينها گوشه هايي از اين توان بود كه محض اطلاع به استحضار رسيد.


جناب دكتر رنجبر
با تشكر از پاسخ شما . در خصوص سفر روسيه چناچه از تصاوير وب سايت مجتمع ساري پيداست ظاهرا همه همكاران جنابعالي حضور داشته اند . از دكتر نعمت زاده تا..............تا برادر عزيز و بزرگوارمان دكتر اقاجاني (راستي مقاله ايشان چه بود و كي فرصت انجام ان را در كنار كارهاي عمراني را داشته اند . راستي نكنه مقاله به صورت مشترك با دكتر احمدي و مهندس فلاحتگر بوده است ) . اما در تصاوير تصوير برادر عزيزمان اقاي محمودي را ديدم ايشان كي عضو هيت علمي دانشگاه شدند ( دانشگاه ؟ )
در خصوص كار پژوهشي اگر مزرعه 70 هكتاري را ( مخصوصا مناطق مرغوب و داراي اب ) بين 3 تا 4 نفر نفر از بزرگان مجتمع هر ساله تقسيم كرد و دانشجويان فوق ليسانس و دكتري / و كاركنان مجموعه را مجبور به حضور در شاليزار كرد حتما ارقام بيشتري ارائه مي شد . ايا در ميان اين 3 تا 4 نفر اقايان ن ..زاده ، بابا..... و جنابعالي تكراري نيستند .
در خصوص اختراعات ، هرچند تاييد و ثبت ان با سازمان ديگري است اما مثلا ساخت ،كپي و صرف هزينه براي دروگر جلو تراكتوري اقاي دكتر طباطبايي چه دردي از مملكت ، استان و حتي ان مجتمع را حل كرده است .
راستي از دكتري گرفتن اقاي قائمي همكار گروه گياهپزشكي چه خبر ؟ ايشان دكتري گرفت پس از 10 سال يا خير؟
مهمترين چيز صدق در گفتار و تقواي وجود است .
فعلا بدرود.

درد مشكلات كشور
فعلا بدرود


خواهشمند است در صورت امكان پاسخ جناب دكتر رنجبر كه مسئولانه به بخش اول نظر اينجانب پاسخ دادند را جويا شويد . در صورت صلاحديد به ايميل اينجانب ار سال شود .

با سپاس
عباس



جناب دكتر رنجبر : يك سوال از شما ، حضور جنابعالي در مسند معاونت پژوهشي دانشگاه علوم كشاو.رزي ساري در طي سالهاي اخير چه نتايج مشخص و كاربردي براي ان دانشگاه ، استان مازندران و كشور عزيزمان داشته است ؟ ايا تنها نردباني جهت ارتقاء شما و دوستانتان در ان دانشگاه و تبليغ وجهه مثلا علمي شما شده است ؟ در وب سايت دانشگاهتان از سفر به روسيه خيل عظيم همكارانتان جزء چند عكس جيز ديگري مشاهده نشد ايا نتايج اين سفر در كنار هزينه ها و حق سفر ان قابل بررسي نيست ؟ در وب سايت دانشگاهتان دائم عكسهاي خانوادگي واليبال كاركنان ، فوتبال و.....با تمام عكسها وجود دارد ولي دريغ از يك خبر علمي معتبر ؟ راستي نشريه و خبر نامه دانشگاه به كجا كشيد؟
بدرود


قربات چرا نظر ديروز من را چاپ نكرديد.
بدرود
رن 28 دي 1388
جناب آقای رمدانی لطفاً نظرات زیر را به این مطلب اضافه فرمائید
غلامعلی رنجبر
البته آقا یا خانم «کوچیک شما» که ایضاً از در اخلاص چنین نام نیکی بر خود نهاده اند، دوست ندارند در وادی قلم فرسایان سیل به راه بیندازند و حرافان کم عملی و فراوان سخنان کم کرداری نظیر نگارنده را به خاطر نوشتن چند صفحه در طول ماه یا هفته نابود سازند. انسانی که کارش قلم باشد و حضور ذهن کافی و مهارت وافی داشته باشد در یک چشم بر هم زدنی می تواند صفحه های زیادی را سیاه کند و تازه این در صورتی است که نخواهد سیاه نمایی کند که اگر بخواهد مثنوی امروزین ما را هفتاد من کاغذ که سهل هفتصد من کاغذ هم کم می آید. برادر جان یا خواهر بزرگوار بگذار این حداقل ها نوشته شود تا عقده ها گشوده و تاوان بی حرفی و کم سخنی شما را ما بدهیم. تا بعد از رفتنمان بگوئید ای کاش من هم فلانی بوده ام. از باب نظرتان چه تلخ و چه شیرین، چه مشوقانه و چه بازدارنده نهایت سپاس را دارم.


کوچیک شما
ایرانی ها عادت دارند توی کارهای هم دیگر دخالت کنند. مثلا من از آقای رنجبر سوال می پرسم ولی خانم یا آقای دهقان جواب می دهند . جل الخالق


دهقان
مهم اینه که آدم مشغله داشته باشه اما بنویسه.این نمی شه که همسایه ها یاری کنید-من می خواهم نویسندگی کنم!!هر چند من هم موافقم که گاهی مطالب برادران رنجبر مقدمه های طولانی دارد.


مشتري
آقاي امير هوشنگ،نويسنده غلامعلي رنجبر است،نه صادقعلي!هر چند برادرند اما فرق فوکوله!


کوچیک شما
آفرین بر شما حتما اگر بگم شما هم خیلی حراف هستید ،ناراحت نمی شید. آخه موندم با اون مشغله ای که شما دارین کی فرصت نوشتن می کنین؟ من که علافم وقت ندارم به خدا لطفا با پاسخگویی ، این کمترین رو راهنمایی کنین


امیرهوشنگ
جناب اقای دکتر صادقعلی رنجبر ،بسیار اشاره زیبایی کردید و سپاس بابت اطلاع رسانی در مورد حدیث پیامبر ( ص) .



ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.261 seconds.